به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، نشست تخصصی با مدیر شیلات و اداره کل اوقاف استان مرکزی و شرکت دُرنیکا (پرورش ماهی در قفس) با هدف تکمیل زنجیره های پرورش، تولید و فرآوری محصولات شیلاتی برگزار شد.
ابتدای نشست دکتر صیاد بورانی گزارشی از تاریخچه مرکز و پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی، سیاست ها و اهداف، اهم محورهای تخصصی فعالیت های تحقیقاتی و ترویجی، پروژ های اجرا شده و در حال اجرا، قراردادهای مشارکت در تولید و اجرای امور پژوهشی، تفاهم نامه تولید مشارکتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و شرکت تعاونی تولیدی الماس آدرین پارس، خدمات علمی و فنی قابل ارائه مرکز ارائه نمود. در ادامه توضیحاتی در مورد راه اندازی مرکز کارآفرینی و نوآوری صنایع غذایی شیلاتی در مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان ارائه داد.
اکبری مدیر شیلات استان مرکزی گفت: ترویج پروژه مشترک با مرکز " تهیه فتیر ماهی با استفاده از گوشت چرخ شده ماهیان کپور نقره‌ای و قزل‌آلای رنگین کمان در استان مرکزی با هدف افزایش سرانه مصرف آبزیان" در دست اقدام و اجراست. ایشان از فعالیت پرورش ماهی در قفس در دریا (سی باس) توسط شرکت دُرنیکا گفت و خواستار بازدید کارشناسان مرکز از این سیستم پرورشی و وارد نمودن ماهی پرورشی سی باس دریایی در زنجیره تولید فرآورده های شیلاتی شد. از مهمترین موضوعات مورد بحث در این نشست برقراری همکاری های مشترک تحقیقاتی ترویجی بود.
حمزه ای معاون مدیریت منابع و پشتیبانی و سرپرست معاونت بهره وری اقتصادی اداره اوقاف استان مرکزی، توضیحاتی در مورد عملکرد و اهداف اداره اوقاف استان در جهت تحقق اهداف علمی- تحقیقاتی و راه اندازی 39 شرکت دانش بنیان با سرمایه گذاری و بالا بردن بهره برداری اقتصادی ارائه داد و کمک به موضوعات اجتماعی فرهنگی جامعه را از اهداف و وظایف اداره اوقاف برشمرد. از مهمترین خط مشی های اداره اوقاف، برنامه ریزی برای پرورش ماهی در قفس با چشم اندازه 10 ساله از سال 1400 با پیش بینی 40 قفس و 5 هزار تن تولید در سال، پشتیباتی از مزارع کوچک و استقرارمراکز عرضه ماهی در استان های مختلف نام برد. همچنین اجرای همکاری های مشترک با موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برای حمایت از تولید ماهی سوکلا و پرورش و تولید محصول از جلبک ها با کمک و پشتیباتی متخصصین و محققین موسسه برای صادرات و ترویج در دستور کار اداره اوقاف استان مرکزی قرار دارد.
در پایان نشست نقطه نظرات حاضرین شنیده شد و مقرر گردید تفاهم نامه های مشترک تحقیقاتی- ترویجی منعقد گردد و همکاری های دو جانبه، تقویت روابط و نشست های مستمر در دستور کار قرار گیرد. همچنین از خط تولید فرآورده های شیلاتی شرکت الماس آدرین پارس، فرمولاسیون، بسته بندی محصولات و ماشین آلات مربوط بازدید بعمل آمد.