به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، رئیس و محققین مرکز روز دوشنبه مورخ دوم بهمن ماه سال جاری، در همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان حضور داشتند.
همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان با حضور سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات ایران، محمود بهمنی رئیس موسسه، مسعود بختیاری، رییس سندیکای کنسرو سازی ایران، سفیر ژاپن در ایران، رضا عباسپور نادری، مدیر کل معاونت و صید ماهیگیری سازمان شیلات ایران، یعقوب دوجی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی صیادی کشور و... با محور‌های مدیریت صید، پژوهش، فنّاوری، ترویج، فرآوری، بازار و صادرات در هتل المپیک تهران برگزار شد.
محققین مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان در این همایش، مقاله خود را با عنوان " استخراج ژلاتین از استخوان های سر ماهی هوور مسقطی (Katsuwonus pelamis): خواص فیزیکوشیمیایی و پتانسیل های کاربرد آن در صنعت غذا " بصورت پوستر ارائه نمودند. هرگونه بهره برداری از زائدات آبزیان، راهی برای تولید صنعتی پایدارتر و اقتصادی تر براساس استفاده کامل از آبزیان تولیدی کشور را فراهم می نماید. در این مقاله به استخراج ژلاتین با کیفیت بالا از استخوان های سر ماهی هوور مسقطی به روش هیدرولیز اسیدی و خواص فیزیکوشیمایی آن شامل ترکیبات شیمیایی، pH، درجه بلوم، دامنه دمایی تشکیل ژل و ذوب ژلاتین به منظور ارزیابی کاربرد بالقوه آن در صنایع غذایی پرداخته شده است. هوور مسقطی (Katsuwonus pelamis) صید غالب تون ماهیان دریای عمان را تشکیل داده، بیشترین سهم را در صنعت کنسرو کشور دارا می باشد. زائدات خشک تون ماهیان در کارخانجات کنسرو حدود 35 تا 40 درصد است که حدود 8 تا 10 درصد آن را سر تشکیل می دهد. مهمترین هدف از تولید کلاژن هیدرولیز شده یا ژلاتین، استفاده بهینه از قسمت پروتئینی غذا و افزایش هضم و جذب ترکیبات نهایی است. برخی پتانسیل های کاربرد محصول تولیدی در صنایع غذایی، نظیر تولید کره رژیمی، مایونز کم چرب و جایگزین روغن در تولید کنسروهای تون فراسودمند نیز معرفی گردیده اند.
همچنین در حاشيه همايش از نمايشگاه آخرين دستاوردهاى صنعت كنسرو ماهي تون و شركت هاي شاخص توليدكننده و فرآورده هاي آن بازدید شد.