به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، دکتر دشتی، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، مهندس احمدی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تات و دکتر کسکه قائم مقام مركز هيات امنای وزارت علوم تحقيقات و فناوری از مرکز بازدید نمودند. در این بازدید دکتر بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، مهندس تکریمی مشاور رئیس موسسه، دکتر بورانی رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی ایشان را همراهی نمودند.
ابتدای نشست دکتر جلیلی سرپرست مرکز گزیده ای از تاریخچه، اهداف و سیاست ها، امکانات و ساختار پژوهشی مرکز را بیان نمود. سپس در مورد سه محور تخصصی فعالیت های مرکز شامل بهبود هندلینگ و حفظ کیفیت آبزیان پس از برداشت یا صید، تنوع بخشی و ارتقای بازارپسندی غذاهای دریایی، و استخراج ترکیبات فراسودمند و زیست‌فعال باارزش‌افزوده بالا از زائدات آبزیان، همچنین نیازمندی ها و پروژه های انجام شده و در حال اجرای هریک از این محورها در گونه های مختلف آبزیان توضیحاتی ارائه گردید.
در ادامه مهندس عبودی، مدیرعامل شرکت الماس آدرین پارس، گزارش عملکرد از شروع قرارداد مشارکت تولید تحقیقاتی با موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، حلقه ها و شرکت های فعال هلدینگ 21 بیضاء را ارائه نمود. ایشان بر اهمیت اهتمام به صنعت آبزی پروری، با توجه به پائین تر بودن نیاز آبی در مقایسه با صنعت دام و طیور تاکید داشت. تغییر عادت مردم جامعه برای افزایش مصرف ماهی و رقابت با گوشت قرمز را از اهداف صنعت فرآوری آبزیان برشمرد. اقدامات و حمایت های دولت در راستای فرهنگ سازی، حمایت از مصرف آبزیان در مدارس و دانشگاه ها، اعطای یارانه های مستقیم و غیرمستقیم جهت افزایش سهم مصرف آبزیان در سبد غذایی خانوار را از روش های تاثیر گذار دانست که در همین راستا قرارداد با نیروهای مسلح، دانشگاه ها، مدارس و بازنشستگان را از اقدامات شرکت الماس آدرین پارس نام برد.
در ادامه جلسه دکتر کسکه افزود: ارتباط با دانشگاه ها، رستوران های دولتی و دانشگاهی و راه اندازی کیوسک های کوچک برای عرضه محصولات متنوع شیلاتی و نفوذ در بازار جامعه می تواند بازخورد مثبتی در جهت ترویج محصولات ایجاد نماید.
دکتر دشتی نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، همکاری مشترک و نزدیک بخش خصوصی با موسسه تحقیقات علوم شیلاتی را بسیار میمون دانست و از امکان استفاده از ظرفیت های اعضای هیئت علمی مرکز در بخش خصوصی، بعنوان فرصت مطالعاتی خبر داد. ایشان از معضلات بخش های کشاورزی، وجود ضایعات و زائدات و عدم استفاده بهینه از آنها و همچنین بازاریابی محصولات نام برد. ایشان بر اهمیت لینک ترویج و ساحتار و اعضای هیئت علمی موجود در بخش ترویج و همکاری با ایشان تاکید داشت.
مهندس احمدی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تات تصریح نمود پژوهش ها از شروع تا پایان زنجیره بصورت کامل انجام نمی‌شود و دریا بعنوان یک منبع تولیدی، پروسه حفظ کیفیت باید به خوبی اجرا شود. وی افزود: یکی از سیاست های سازمان این است که مراکز تحقیقاتی خروجی موثر داشته باشند که با استفاده از لینک ترویج و صدا و سیما میتوان دستاوردها و پژوهش ها را معرفی و به اجرا گذاشت. محصولات دریایی باید برای همه مردم جامعه در دسترس باشد و با کاهش قیمت تمام شده محصول میتوان میزان تقاضا را بیشتر کرد.
در پایان جلسه، دکتر بهمنی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ضمن جمع بندی مباحث مطرح شده، از ایجاد مرکز کارآفرینی و نوآوری علوم صنایع غذایی شیلات و آبزیان در محل مرکز با مشارکت شرکت خبر داد و افزود که موافقت ها و مجوزهای لازم اخذ گردیده و پیش نویس قرارداد فی مابین موسسه و شرکت نیز آماده تحویل به شرکت می باشد. ایشان اظهار امیدواری نمود که مرکز نوآوری طی سه ماه باقیمانده تا پایان سال فعالیت خود را آغاز نماید. پس از جلسه نیز از بخش تولید فرآورده های شیلاتی شرکت الماس آدرین پارس، ماشین آلات و فرآیندهای تولید و بسته بندی و آزمایشگاه های تخصصی موجود، بازدید بعمل آمد.