به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، یکشنبه مورخ 19 آذر ماه 1402 اولین سخنرانی علمی به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش با عنوان "تهیه کمپوست از ضایعات و زائدات ماهی" توسط مینا احمدی، محقق مرکز بصورت وبیناری برگزار شد.
احمدی ابتدا به تعریف مفاهیمی چون ضایعات ماهی، فرآورده های جانبی (زائدات) ماهی، عوامل ناپایدار موثر بر میزان ضایعات و مشکلات زیست محیطی ناشی از دفع پسماندهای ماهی پرداخت. وی با بیان مزایای تولید کمپوست از ضایعات ماهی در مورد فرآیند تهیه آن صحبت کرد.
احمدی افزود: ضایعات ماهی شامل ترکیبات مغذی است که به راحتی تجزیه شده و یک زباله آلی زیست تخریب پذیر است. باقیمانده سرماهی، تکه‌های گوشت ماهی، امعاءواحشاء، باله و دم در صورت عدم مدیریت دفع باعث ایجاد بوی بد و نامطبوع شده و مشکلات زیست محیطی را به همراه دارد، لذا می تواند به عنوان ماده خام اولیه در تولید کمپوست مورد استفاده قرار گیرد. pH نهایی کمپوست به شدت تحت تاثیر مواد آلی طی مراحل تجزیه کمپوست می‌باشد. مقدار نمک در کمپوست بر روی جوانه زنی بذر و سلامت ریشه گیاه موثر است. کمپوست به جمعیت بومی میکروارگانیسم‌های محیطی وابسته است و با کمک بسیاری از موادآلی نسبتا بی‌بو تولید می‌شود. میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتریها، قارچها، اکتینومیست‌ها (پرتوقارچ) بیشترین جمعیت را در توده کمپوست تشکیل می‌دهند. باکتری‌ها، جمعیت غالب در کل فرآیند کمپوست سازی ‌هستند و مهمترین نقش‌ها را بویژه در مرحله گرمادوست برعهده دارند. ممکن است بی مهرگانی نظیر نماتودها، کرمهای خاکی، کنه‌ها و موجودات مختلف دیگر نیز در این فرآیند نقش داشته باشند. همچنین عوامل موثر بر فرآیند کمپوست سازی شامل رطوبت، دما، pH، نسبت کربن به نیتروژن، اکسیژن و میکروارگانیسم ها می باشند. وی در ادامه، نقش و اثرگذاری هریک از این پارامترها را بر فرآیند تولید کمپوست از ضایعات ماهی تصریح کرد. در پایان به سوالات مطرح شده توسط سخنران پاسخ داده شد.