به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، دوشنبه مورخ 8 آبان 1402 سخنرانی علمی به مناسبت هفته پدافندغیرعامل با موضوع " پدافند غیرعامل در امنیت غذایی و فرآوره های شیلاتی" توسط خانم دکتر بشارتی معاون آموزشی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان بصورت وبیناری برگزار شد .
در این دوره تعاریفی از پدافند غیر عامل، امنیت غذایی، امنیت ملی و شاخص های ارزشیابی مربوط به امنیت غذایی ارائه شد.
بشارتی اظهار داشت:
پد افندغیرعامل مجموعه اقداماتی است که موجب افزایش بازدارندگی، رفع یا کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، محافظت از زیرساخت‌های بنیادی، ارتقای پایداری، تداوم، افزایش امنیت ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات می‌گردد. به عبارت دیگر، مجموعه اقداماتی است که مستلزم به کارگیری جنگ‌افزار و تسلحیات نبوده و ضمن توسعه و ارتقای ظرفیت‌های دفاعی با کاهش آسیب‌پذیری و افزایش توان بازدارندگی موجب رشد ظرفیت مدیریت در کشور در شرایط بحرانی ناشی از تهدیدات عمدی دشمن می‌شود و تردید در میل تهاجمی دشمن ایجاد می‌نماید.
امنیت غذایی اشاره به تأمین و همیشه در دسترس بودن غذا به ازای هر یک از افراد جامعه داشته، در حالیکه ایمنی غذایی مفهوم سلامت و بهداشت غذا را در بر می‌گیرد. یکی از دلایل اصلی اهمیت بحث، ایمنی غذایی در راستای ایمنی سلامت آبزیان و فرآورده‌های شیلاتی است که در این میان جلوگیری از پدیده بیوتروریسم نقش مؤثری را ایفا می‌کند. روند فعلی آبزی‌پروری به سمت توسعه و افزایش میزان تجاری‌سازی تولیدات پیش می‌رود و این صنعت علاوه بر رشد روزافزون خود با عوامل بیماری‌زایی همچون قارچ‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها، باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زای ناشناخته بروز می‌کند.
شایان ذکر است در این سخنرانی 76 نفر از محققین و کارشناسان مراکز تحقیقاتی حضور داشتند و در پایان به پرسش های مطرح شده از سوی حاضرین دوره توسط ارائه دهنده پاسخ داده شد.