برگزاری سخنرانی علمی با موضوع نیازمندی ها، مزایا و معایب اشکال مختلف فرآوری و عرضه گوشت ماهیان خاویاری به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، روز چهارشنبه مورخ 1402/6/22 سخنرانی علمی با عنوان نیازمندی ها، مزایا و معایب اشکال مختلف فرآوری و عرضه گوشت ماهیان خاویاری توسط دکتر سید حسن جلیلی سرپرست مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان بصورت وبیناری برگزار شد. 1402/6/22 (294) (0) برگزاری سخنرانی علمی با موضوع نیازمندی ها، مزایا و معایب اشکال مختلف فرآوری و عرضه گوشت ماهیان خاویاری به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، روز چهارشنبه مورخ 1402/6/22 سخنرانی علمی با عنوان نیازمندی ها، مزایا و معایب اشکال مختلف فرآوری و عرضه گوشت ماهیان خاویاری توسط دکتر سید حسن جلیلی سرپرست مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان بصورت وبیناری برگزار شد. ایشان اظهار داشت: فرآوری آبزیان دامنه گستردهای از فعالیتها را دربر میگیرد که در ابتدای این زنجیره بیولوژیست و در انتهای آن بازاریاب/ فروشنده قرار گرفتهاند. تکنولوژیستها و متخصصین فرآوری آبزیان بخش اصلی این زنجیره را تشکیل داده، مسئولیت عملیات حفظ تازگی و کیفیت، کاهش ضایعات، فرآوری و تولید محصولات متنوع، بهینهسازی فرآیندها، تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و استحصال ترکیبات ارزشمند زیستی با عملکردها و کاربردهای مختلف را برعهده دارند. وی ضمن مقایسه اشکال مختلف فرآوری و عرضه آبزیان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، بیان نمود که روند افزایشی تولید محصولات فرآوری شده (منجمد، آماده و کنسرو شده) در کشورهای توسعه یافته، در راستای پاسخگویی به نیازها و الزامات زندگی مدرن، و با هدف تجمیع فعالیتها، رفع معضلات لجستیک و امکان بهرهبرداری صد در صدی آبزیان میباشد. دکتر جلیلی اضافه کرد که براساس آمارها و گزارشات موجود، ظرفیت تولید ۸ هزارتن گوشت و ۸۰ تن خاویار در کشور در سال 1402 فراهم گردیده، تولید 10 هزار تن گوشت و 100 تن خاویار در چشم انداز 1404 و هدف گذاری برای تولید ۲۰ هزارتن گوشت و ۲۰۰ تن خاویار تا انتهای برنامه هفتم پیش بینی شده است. روند افزایشی تولید، شکل گیری زنجیره ارزش، افزایش سود دهی تولید و ایجاد مشوق برای سرمایه گذاری در این حوزه را ضروری می سازد. در ادامه شاخص ها / ویژگی های محصولات مختلف گوشت ماهیان خاویاری از حیث روش فرآوری و عرضه، در 8 گروه شامل: شرایط حمل و نقل/ نگهداری، عمر ماندگاری، قیمت تمام شده محصول، میزان سرمایه مورد نیاز، جامعه هدف (مشتریان)، نحوه و نوع آماده سازی و مصرف، نوع کاربرد و یا مصرف، و میزان ارزش افزوده (حاشیه سود)، از نظر نیازمندی ها / مزایا / معایب در محصولات مختلف به صورت تازه (زنده، کامل، سرزده-شکم خالی)، منجمد (کامل، سرزده- شکم خالی، قطعه بندی شده)، عمل آوری شده (ماریناد، دودی گرم و سرد)، فرآورده های سوخاری شده، کنسرو شده (معمولی، در سُس، دودی) و سوپ تشریح گردید. دکتر جلیلی در این سخنرانی به موضاعاتی در ارتباط با روند تولید ماهیان خاویاری کشور، شاخص ها / ویژگی های محصول در روش های فرآوری و عرضه، اشکال متداول فرآوری و عرضه گوشت ماهیان خاویاری و نیازمندی ها، مزایا و معایب هریک پرداخت.