به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، روز شنبه مورخ 14 مرداد ماه، نشست اعضای شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) استان به میزبانی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان با سه محور معرفی و شرح عملکرد فعالیت های تحقیقاتی- ترویجی و خدمات قابل ارائه مرکز، معرفی شرکت دانش بنیان آبزی خوراک پیشگام و بازدید از ماشین آلات و فرآیندهای تولید محصولات شیلاتی برگزار گردید.
ابتدای این نشست که پس از بازید از خطوط تولید فرآورده های شیلاتی، تجهیزات و برنامه های تولید شرکت الماس آدرین پارس برگزار شد، دکتر سید حسن جلیلی سرپرست مرکز، گزارشی از تاریخچه، اهداف، سیاست ها، پروژه های خاتمه یافته و جاری مرکز در حوزه های هندلینگ و حفظ کیفیت، تنوع بخشی و ارتقای بازارپسندی محصولات، و استخراج ترکیبات زیست فعال و فراسودمند از منابع شیلاتی ارزان قیمت و زائدات آبزیان ارائه دادند. ایشان بر ارزش غذایی کنسرو ماهی تون به عنوان یکی از سالم ترین تولیدات حوزه کشاورزی اشاره و تاکید نمود که جا دارد وزارت های بهداشت و جهادکشاورزی، با توجه به گرانی اجتناب ناپذیر اخیر این محصول در بازار، تدابیر حمایتی و برنامه های موثری برای بقا و تقویت صنعت کنسرو تون کشور اتخاذ نمایند. همچنین راه اندازی خط تولید پایلوت محصولات باارزش افزوده (شامل ژلاتین و کلاژن) از قسمت های دورریز ماهی را از پیشنهادات مرکز برای اخذ اعتبارات استانی عنوان نمودند. در ادامه الویت های ابلاغی سال 1402 موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و آمادگی برای اجرای فعالیت های مشترک تحقیقاتی بیان شد. پیرو صحبت های ایشان هریک از اعضای شورای تات استان نظرات و پیشنهادات خود را ارائه نمودند. دکتر عباسی مژدهی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان ضمن تقدیر از مرکز ملی جهت ایجاد فرصت برای آشنایی با عملکرد و اهمیت جایگاه فرآوری در افزایش مصرف آبزیان، تاکید بر بکارگیری روغن زیتون بعنوان یک فرآورده با ارزش در محصولات متنوع شیلاتی داشتند. در ادامه دکتر صیاد بورانی رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی تخصیص غرفه هایی در سطح استان برای عرضه تولیدات شرکت الماس آدرین پارس، همچنین در نظر گرفتن سهم بیشتری از اعتبارات استانی برای طرح های پژوهشی و متعادل سازی اعتبارات تخصیص یافته بین مراکز تحقیقاتی را پیشنهاد دادند. مهندس موسوی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز لازمه تصویب طرح های تحقیقاتی را برطرف نمودن چالش های موجود در بخش تولید دانستند.
سپس مهندس افشین فهیم مسئول آزمایشگاه های مرکز گزارش مبسوطی از محصول شرکت دانش بنیان آبزی خوراک پیشگام با عنوان "غذای حیوانات خانگی از ضایعات ماهی" ارائه دادند که طی این گزارش به اهداف طرح، هزینه های اقتصادی و اجتماعی، ایمنی محصول، تحلیل بازار و رقبا، چالش های موجود در انبارداری محصول، ثبت برند و کاربرگهای گواهی انطباق محصول و دستیار فناوری پرداختند. در ادامه توسعه این طرح دریک کارخانه فعال تولید غذای دام در استان توسط اعضای شورا پیشنهاد گردید.
مهندس شاد معاونت آبزیان اداره کل شیلات گیلان توضیحاتی در ارتباط با عملکرد شیلات در حوزه ذخایر و آبزیان، پروژه های در حال اجرا، برنامه های تلویزیونی تهیه شده، رتبه استان در زمینه تولید ماهیان خاویاری و خاویار، ماهیان زینتی، گونه طبی زالو ، گیاهان آبزی و همچنین معرفی مراکز و میزان تکیثر بچه ماهی و چالش های موجود ارائه دادند.
در پایان جلسه به اهمیت نقش روابط عمومی در اطلاع رسانی و انعکاس فعالیت های مراکز تحقیقاتی و به اشتراک گذاشتن و خبرنامه ها بصورت ماهانه برای مجموعه جهاد کشاورزی استان و معاونت ترویج با تهیه کلیپ، مستند، بنر و پوستر پرداخته شد و تقویت روابط و رسانه های ترویجی و تشکیل شبکه یا کمیته ای جهت تعاملات روابط عمومی مراکز تحقیقاتی استان در دستورکار جلسات بعد قرار گرفت.