به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، روز دوشنبه مورخ 1402/3/8 نشست کارشناسی با هدف اجرای همکاری های مشترک در حوزه پژوهش، آموزش و ترویج با اداره کل شیلات استان گیلان در سالن جلسات اداره کل برگزار شد.
در ابتدای نشست، دکتر جلیلی سرپرست مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان گزارشی از سوابق و مکاتبات انجام شده، برنامه‌ها و الویت‌های ابلاغی سال 1401 سازمان شیلات ایران، پیشنهادات استانی مرکز در حوزه‌های پژوهش، آموزش و ترویج، نیازمندیهای احصاء شده از صنعت فرآوری آبزیان کشور در رویداد کارآفرینی برگزار شده در سال گذشته و الویت‌های پژوهشی ابلاغ شده از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور براساس مصوبات شورای راهبردی تحقیقات شیلات را ارائه نمود. پیرو این گزارش ایشان اجرای همکاریهای مشترک تحقیقاتی- ترویجی با اداره کل شیلات استان گیلان، حول موضوعات و الویت‌های عرضه شده را تقاضای اصلی مرکز برشمرد. در ادامه نیز خواستار پیگیری و حمایت اداره کل شیلات گیلان از تصویب طرح پیشنهادی "توسعه پایلوت فرآوری آبزیان با هدف تکمیل زنجیره ارزش و تولید فرآورده‌های زیستی" در سفر قریب الوقوع رییس جمهور به استان شدند. ایشان افزودند هدف کاربردی طرح پایلوت بسته به نوع محصول، مقدار تولید و سفارش از سوی مراکز تحقیقاتی و صنعتی کشور می‌تواند متفاوت باشد و الگوبرداری صنایع و تامین نیازهای آموزشی و پژوهشی کشور را از اهداف اصلی این طرح دانستند.
در ادامه نشست، عناوین نیازمندیهای فناوری شیلات اعلام شده از سوی سازمان شیلات ایران و ارتباط هر کدام از آنها با الویت‌های استانی، پیشنهادات ارائه شده مرکزملی تحقیقات فرآوری آبزیان در جهت الویت‌های پژوهشی سازمان شیلات ایران در حوزه تنوع بخشی، مطالعات بازار، تولید محصولات رژیمی، افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان و تولید فیله‌های طعم‌دار و آماده مصرف، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در سایت‌های الگویی و روزمزرعه در حوزه آموزش و ترویج، نیازهای احصاء شده در رویداد کارآفرینی و الویت‌های پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دکتر جلیلی هریک از این موضوعات را هدفی برای اجرا در سال 1402 دانستند که در این زمینه می‌توان همکاریهای مشترک تحقیقاتی- ترویجی با هدف توسعه شیلاتی استان داشت.
متعاقب موضوعات ارائه شده و مورد بحث، مهندس خلیلی مدیر کل شیلات استان گیلان ضمن استقبال از اجرای همکاریهای مشترک پژوهشی و ترویجی، حمایتهای خود را برای اخذ اعتبارات استانی مورد نیاز جهت اجرای هر یک از اهداف اعلام نمودند. تعداد 5 موضوع مورد توافق و مصوب این نشست برای اجرا در سال 1402 از سوی ایشان به شرح ذیل الویت‌بندی گردید: 1- پیگیری طرح پیشنهادی توسعه پایلوت فرآوری آبزیان در مصوبات استانی ریاست جمهوری، 2- اجرای پروژه مشترک ترویج تولید فرآورده‌های متنوع آبزیان با رویکرد توسعه کسب و کارهای خانگی و کارآفرینی در استان گیلان، 3- برگزاری مشترک نمایشگاه ارائه محصولات متنوع دریایی با هدف ترویج و افزایش آبزی مصرفی در استان، 4- ارزیابی کمی ضایعات و زائدات آبزیان در استان گیلان، و 5- تولید کود زیستی از گیاه سُنبل آبی. در پایان نشست مقرر گردید هر یک از مصوبات جلسه در قالب پروپوزال مربوطه ارائه و در کارگروه کارشناسی مشترک بررسی شود.