به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، روز یک شنبه 27 اسفند 1401، با حضور دکتر بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان، دکتر دنیامالی نماینده مردم شریف بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی، به اتفاق فرماندار شهرستان بندر انزلی، رئیس انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی، معاونت آبزی پروری اداره کل شیلات گیلان و هیئت همراه از مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان بازدید نمودند.
ابتدا از خط تولید فرآورده‌های شیلاتی و آزمایشگاه های مرکز، تجهیزات و فعالیت های تولیدی شرکت الماس آدرین پارس بازدید بعمل آمد و توضیحات لازم در خصوص عملکرد ماشین آلات و محصولات تولیدی، همچنین پتانسیل های توسعه، توسط کارشناسان مربوطه ارائه گردید. سپس طی یک نشست تخصصی دکتر سید حسن جلیلی سرپرست مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان در رابطه با تاریخچه و اهداف اولیه تاسیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان صحبت کرد و بهره برداری بهینه از کیلکا ماهیان و توسعه مصرف انسانی ماهی کیلکا را از استراتژی های اولیه مرکز برشمرد. ایشان سیاست های مرکز را، تنوع بخشي فرآورده هاي غذایی آبزيان با تاكيد بر استفاده از آبزيان پرورشي و دريايي کم مصرف و ارزان قیمت، كاهش ضايعات آبزيان، تولید انواع فرآورده هاي باارزش افزوده از زائدات و دور ريز آبزيان، ارتقای كيفيت، بازار پسندي و بهبود عمر ماندگاري فرآورده هاي شيلاتي، كاهش هزينه هاي توليد/قیمت تمام شده و افزايش ارزش افزوده و درآمد صيد و صنايع شيلاتي معرفی نمود. همچنین توضیحاتی در ارتباط با محورهای اصلی فعالیت های مرکز، پروژه های در حال اجرا، دستاوردهای محصولی با قابلیت تولید صنعتی/تجاری سازی، میزان اثر بخشی تحقیقات فرآوری آبزیان در توسعه تولید و اشتغال، فعالیتهای مشترک با مرکز رشد و پارک علم و فن آوری، تولیدات حاصل از پژوهش‌های فناورانه، خدمات علمی و فنی مرکز و قراردادهای پژوهشی منعقد شده با دانشگاه ها و صاحبان صنایع ارائه داد. دکتر جلیلی در سخنان خود با اشاره به محدودیت های سرزمینی، اکوسیستمی و زیست محیطی در استان، توسعه صنایع فرآوری آبزیان را به عنوان راهکاری موثر برای برون رفت از چالش های موجود و توسعه اقتصادی استان برشمرد. در پایان نیز با توجه به طرح ارائه شده در دور اول سفر ریاست جمهوری به استان، خواستار پیگیری و تامین اعتبار برای تاسیس و تجهیز پایلوت تولید ژلاتین و کلاژن از زائدات آبزیان در مرکز گردید.
در ادامه، استاندار گیلان در سخنان خود توسعه صنایع تبدیلی، زنجیره ارزش و کاهش خام فروشی را از الویت های استان برشمرد و تاکید نمود با توجه به اینکه استان گیلان یک استان آبزی پرور با ظرفیت های تولیدی بالاست، باید محصولات شیلاتی متنوع برای گروه های سنی مختلف، با در نظر گرفتن سلامت و امنیت غذایی در گیلان تولید و در دسترس جامعه مصرف کنندگان قرار گیرد و می توانیم با فراخوان و حمایت، سرمایه گذاران را جلب و تولید و تنوع محصولات شیلاتی را افزایش دهیم. در ادامه دکتر دنیامالی نماینده مردم شهرستان بندر انزلی، بر اهمیت پرورش ماهیان خاویاری در استان گیلان، علی الخصوص افزایش آبزی پروری با آب شور در بندر انزلی و استان و وجود تکنولوژی هایی که می تواند مشکلات پرورش در قفس در دریای خزر را حل کند تاکید داشتند.
دکتر بهمنی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز در سخنان خود، ضمن تشکر از حمایت های استاندار و تیم مدیریتی استان و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، در مورد قراردادها و تفاهم نامه های منعقد شده از طریق مرکز رشد فرآوری با شرکت های دانش بنیان توضیحات لازم را ارائه داد و خواستار حمایت و همکاری های نزدیک تر محیط زیست و اداره کل شیلات با موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور جهت شروع فعالیت های تحقیقاتی در حوزه تالاب بندر انزلی گردید. ادامه مدیر تولید شرکت الماس آدرین پارس، ضمن توضیح فعالیت ها و برنامه های توسعه ای پیش رو و افزایش ظرفیت تولید و به تبع آن افزایش اشتغال، خواستار حمایت برای دریافت تسهیلات و افزایش سرمایه در گردش شد. با دستور استاندار محترم، مقرر گردید موارد مطرح شده، در روزهای ابتدایی سال آتی، مورد پیگیری قرار گیرند.