به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، روز یکشنبه مورخ 1401/9/6مدیر کل شیلات گیلان به اتفاق مدیر شیلات شهرستان فومن، رئیس جهاد شهرستان بندر انزلی، رئیس دفتر و مشاور نماینده مردم شریف شهرستان بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی و نماینده صیادان کیلکا، از مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان بازدید نمودند.
ابتدا نشست تخصصی با محوریت افزایش سهم مصرف مستقیم انسانی و توسعه تولید محصولات باارزش افزوده کیلکا ماهیان با حضور سرپرست مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، مدیرعامل شرکت الماس آدرین پارس، مدیر کل شیلات گیلان و همراهان برگزار شد.
در این نشست، در خصوص معرفی فرآورده‌های عمده تولیدی از ماهیان ریز پلاژیک و تجارت جهانی آنها (بصورت محصولات خشک)، مرور اقدامات و تجربیات گذشته استان در زمینه محصولات عمل‌آوری شده ماهیان کیلکا، عرضه محصولات کیلکا بصورت سرزده و شکم خالی و بسته‌بندی بصورت ماهی کامل، همچنین اقدامات و پیگیری‌های انجام شده در حوزه افزایش مصرف مستقیم انسانی، فرآوری و تولید محصولات با ارزش افزوده از ماهی کیلکا، مطالبی توسط سرپرست مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان ارائه شد. دکتر جلیلی در زمینه آسیب شناسی توسعه و پایداری صنایع فرآوری کیلکا ماهیان، عدم دسترسی منظم و قابل برنامه‌ریزی به این ماهی، وابستگی به شرایط اقلیمی و پیامدهای حاصل، همچنین مشکلات آماده‌سازی را به عنوان فاکتورهای محدود کننده برشمرد و برخی رویکردها و راهکارها را ارائه نمود. وی یادآور شد که طی دهه گذشته در مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان پروژه‌های متعددی با هدف تنوع بخشی فرآورده‌های کیلکا برای مصرف مستقیم انسانی بعنوان غذای دریایی، نظیر انواع فرآورده‌های خشک و دودی، ماریناد، کباب کوبیده، انواع ناگت، کوفته و پودر ماهی اجرا شده است. وی همچنین اظهار داشت مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان بعنوان یکی از مراکز زیرمجموعه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، توسعه آبزی مصرفی را بصورت عام و افزایش سهم مصرف انسانی ماهی کیلکا را بطور خاص در برنامه‌های خود دارد. در همین راستا قراردادی نیز با شرکت الماس آدرین پارس به امضا رسیده و در حال اجراست که در آن تولید و تجاری سازی 4 گروه محصولات شامل کیلکای دودی، کیلکای خشک طعم دار، ماریناد کیلکا و ناگت تلفیقی ماهی کیلکا با سایر آبزیان پیش‌بینی شده است. وی در ادامه تاکید نمود که عرضه محصولات تولید شده از ماهی کیلکا نیازمند بازارسازی (و در نتیجه هزینه و زمان بیشتر) بوده، لازم است توسط دستگاههای اجرایی به ویژه شیلات و نمایندگان مجلس مورد حمایت قرار گیرد. در ادامه مهندس عبودی در مورد فعالیت‌های شرکت الماس آدرین پارس در زمینه تولید محصولات متنوع آماده طبخ و مصرف از ماهی کیلکا (فرآورده‌های دودی ماهی کیلکا، ناگت با درصدهای مختلف گوشت چرخ کرده ماهی کیلکا) و مشکلات موجود در بازارسازی محصولات مذکور توضیحاتی ارائه نمود.
در پایان این نشست، نقطه نظرات و دیدگاه‌های سایر حاضرین در زمینه محصولات تولیدی شرکت و مسائل بازاریابی ارائه گردید. مدیرکل شیلات استان نیز مباحث ارائه شده را مورد تائید و تاکید قرار داده، راهکارهایی جهت عرضه بیشتر محصولات تولیدی شرکت الماس آدرین پارس در استان، خصوصاً شهرستان بندر انزلی پیشنهاد نمود. وی حمایت خود را در عرضه محصولات تولید شده از ماهی کیلکا بصورت ارائه در غرفه‌های خاص در سطح استان اعلام نمود و در خاتمه نیز برگزاری جلسه تکمیلی با نماینده شهرستان بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی، جهت ارائه راهکارها و حمایت‌های لازم را خواستار شد.
پس از نشست، از خط تولید فرآورده‌های شیلاتی بازید و در زمینه تغییرات انجام شده در خط تولید و ماشین آلات جدید، تنوع فرآورده‌های تولیدی و ظرفیت‌های ایجاد شده توضیحات لازم ارائه گردید.