به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، روز پنجشنبه مورخ 1401/6/3مصادف با دومین روز از هفته دولت، آقای مهندس حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران به اتفاق آقای مهندس تقی نصیری مدیرکل شیلات گیلان و همراهان، از مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان بازدید نمودند.
پس از بازدید از خط تولید و آزمایشگاه‌های تخصصی مرکز، نشستی با حضور مهندس حسینی و مهندس تقی نصیری، دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و سایر همراهان برگزار شد. ابتدا، دکتر جلیلی سرپرست مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان و مهندس عبودی مدیرعامل شرکت الماس آدرین پارس ضمن خیرمقدم و تقدیر از حضور مقامات عالی شیلاتی کشور و استان، به ترتیب، در خصوص سوابق و پژوهش های انجام شده توسط مرکز در حوزه های هندلینگ و حفظ کیفیت، تنوع بخشی غذاهای دریایی، و تولید محصولات زیستی از منابع شیلاتی، همچنین فعالیت‌های شرکت الماس آدرین پارس در زمینه تولید محصولات متنوع آماده طبخ و مصرف، ترویج آبزی مصرفی، صادرات فرآورده‌های ماهی، با مشارکت مرکز، به اختصار توضیحاتی ارائه گردید.
آقای مهندس حسینی در این نشست ضمن تقدیر از اقدامات مشارکتی انجام شده توسط بخش های خصوصی و دولتی که جهت پیشبرد سیاستهای کنونی جامعه در ایجاد امنیت غذایی و تولید غذای سالم پیشگام هستند اظهار داشت مدیریت و تجاری سازی دانش موجود در حوزه آبزی مصرفی از اهم موضوعات می باشد که باید توجه ویژه گردد. همچنین تعیین بازار و سهم بازارکار باید مورد ارزیابی قرار گیرد. با توجه به آمار فائو در تجارت آبزیان، پروتئین آبزیان سهم 49 درصدی دارد و برای تامین غذای بشر، لاجرم باید وارد حوزه آبزیان شویم و در تامین امنیت غذایی بایستی محور ارزان سازی را تقویت کرده، ذهنیت جامعه را از تجملاتی بودن غذاهای دریایی، با تولید فرآورده های دریایی ارزان قیمت تغییر داده و برای جهش تولید و تحول ایجاد شده در جامعه، باید از حالت سنتی غذاها خارج شد و باید به غذاهایی همچون فست فودها بر پایه ماهی (توجه به علائق جامعه) نفوذ کرد. گونه های ارزشمندی همچون ساردین و کیلکا، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و باید افزایش سهم مصرف انسانی این گونه ها از اهداف تولید باشد. خوشبختانه صادرات آبزیان در ایران نسبت به دیگر محصولات کشاورزی وضعیت بهتری دارد و ما برای ترویج آبزی مصرفی راهکارهایی شامل سایت ها و فضاهای مجازی، نمایشگاه های دائم محصولات و در الویت قراردادن ترویج آبزی مصرفی در سندها و تفاهم نامه های منعقده با بخش خصوصی را در اختیار داریم. وی همچنین افزود سرمایه گذارها بعنوان نیروی محرکه قابل احترام بوده و همکاری مراکز تحقیقاتی در حوزه آبزیان با بخش خصوصی و سرمایه گذار باید منطبق برپایداری سرمایه گذاری، جایگزینی غذای سالم و محصول ارزان قیمت باشد و در حوزه فرهنگ سازی آبزی مصرفی در کنار آنها باشیم. در برخی از استان ها که اطلاعات کافی از تنوع طبخ و مصرف ماهی وجود ندارد میتوان با برگزاری جشنواره های ملی و اعزام افراد از استان های ساحلی، آبزی مصرفی را ترویج داد.