به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، کتاب " ایمنی و بهداشت غذاهای دریایی " به تالیف دکتر مینا سیف زاده منتشر شد.
در پیشگفتار این کتاب آمده است...
اکوسیستم‌‌های دریایی به منزله منبع غنی از زندگی تلقی می‌شوند و بیش از 80 درصد موجودات زنده را در خود جای می‌‌دهد. از این‌‌رو، استفاده از منابع دریایی برای توسعه غذاهای عملگرا و دارای ارزش غذایی، چالش‌برانگیز است. اهمیت غذاهای دریایی به دلیل ویژگی‌‌های منحصربه‌‌فرد آنها از جمله وجود اسیدهای چرب اشباع نشده است که در منابع زمینی یافت نمی‌‌شوند و نقش مهمی در ارتقاء سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری بازی می‌‌کنند. نقش اسید های چرب اُمگا 3، در پیشگیری از بیماری‌‌های قلبی عروقی و رشد و عملکرد مغز، به‌‌خوبی اثبات شده است.
از دهه گذشته مصرف غذاهای دریایی و محصولات مرتبط با آنها رو به افزایش است که به توصیه سازمان‌‌های بهداشت و سلامت جهانی به دلیل ترکیبات غذایی آنهاست. در این زمینه نیاز به اطمینان از کیفیت و ایمنی غذاهای دریایی و محصولات مرتبط مانند سایر محصولات غذایی بسیار حائز اهمیت می‌‌باشد.
ایمنی در مقایسه با کیفیت دارای اهمیت بیشتری می‌‌باشد، از این رو کتاب حاضر به جنبه‌‌های مختلف ایمنی غذاهای دریایی می‌‌پردازد، زیرا غذاهای دریایی ممکن است حاوی چندین ترکیب شیمیایی و عوامل بیولوژیک مانند بیو توکسین‌‌ها، آمین‌‌های بیوژنیک، فلزات سنگین، باکتری‌‌های بیماری‌‌زا و ویروس باشند که در صورت عدم کنترل ممکن است منجر به بیماری یا آسیب شوند. در این کتاب روش‌‌های تشخیص سریع، زمینه‌‌های کاربرد و روش ارزیابی خطر مربوط به محصولات شیلاتی تدوین و بررسی شده است.
این کتاب برای تولید کنندگان و صاحبان کارخانه های فرآوری آبزیان، صادر کنندگان، محققین و دانشجویان رشته¬های شیلات، صنایع غذایی، میکروبیولوژی و بهداشت مواد غذایی ارائه شده است. ماحصل مطالعه آن منجر به ارتقاء دانش و آگاهی در زمینه ایمنی، توجه به استانداردهای مختلف اعم از خصوصی و جهانی و معیارهای کشورهای مقصد، جلوگیری از ضرر اقتصادی و افزایش تجارت می شود.
 روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، این موفقیت علمی را به ایشان تبریک عرض نموده، شادکامی، سلامتی و توفیق روز افزون در تمام عرصه های زندگی را برای این همکار گرامی از خداوند منان مسئلت می نماید .