به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، روز چهارشنبه مورخ 23 تیر 1401، مهندس تقی نصیري سرپرست اداره کل شیلات استان گیلان به همراه معاونین و جمعی از مدیران، با هدف بررسی الویت‌های تحقیقاتی، ترویجی و آموزشی شیلات گیلان، در مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان حضور یافتند.
در ابتدای جلسه‌ی هم اندیشی برنامه‌های پژوهشی، آموزشی و ترویجی سالجاری استان، دکتر سید حسن جلیلی، سرپرست مرکز، ضمن خوش آمدگویی و تشکر از جمع مدیران حاضر، به اختصار فعالیتهای علمی- پژوهشی انجام شده، پتانسیل‌های مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان و تعاملات انجام شده با بخش های مختلف خصوصی را تشریح نمود. وی استان گیلان را حائز پتانسیل های مناسب توسعه صنایع فرآوری آبزیان دانست و اجرای برنامه‌های مشترک تحقیقاتی– ترویجی با هدف تنوع بخشی محصولات شیلاتی، توسعه بازار آبزیان، بهره‌برداری حداکثری از آبزیان و به ویژه کیلکا را از الویت‌های استان برشمرد. سپس مهندس بیگتن، رئیس گروه بهبود کیفیت اداره کل شیلات در ارتباط با هندلینگ نامناسب کیلکا و تاثیر بر کاهش مصرف آن مطالبی ارائه نمود و بر اصلاح و تجهیز زیرساخت های بخش صنعت شیلاتی استان (در قالب همکاری های مشترک)، تجهیزات، شناورها و کارخانه‌ها تاکید نمود. وی ترویج فرآورده‌های شیلاتی، افزایش مصرف انسانی ماهی کیلکا، تنوع بخشی و تجاری سازی را نیز از الویت‌های بعدی صنعت شیلاتی دانست. همچنین اظهار داشت که ماهی کیلکا ظرفیت تامین نیاز پروتئینی اقشار کم درآمد جامعه را دارد و با قیمت کمتر میتواند وارد سفره اقشار ضعیف شود.
مهندس خلیلی، سرپرست گروه صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان بیان نمود محصولات تولیدی با هزینه کمتر تهیه شود تا همه توانایی خرید آن را داشته باشند و با ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذارها می‌توان صنعت کیلکا را توسعه داد. در ادامه نشست، سایر حاضرین نقطه نظرات خود در زمینه رویکردها و الویت های صنایع فرآوری آبزیان در گیلان ارائه نمودند.
سرپرست اداره کل شیلات گیلان نیز اظهار داشت فعالیت‌های پژوهشی، ترویجی و آموزشی و تنوع بخشی محصولات مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان در استان تحسین برانگیز است. آسیب شناسی در راستای برنامه و سیاست، بهسازی و به روزرسانی صنایع فرآوری از اهمیت زیادی برخوردار بوده و توجه به مسائل پس از صید یا برداشت، کاهش ضایعات و تشکیل زنجیره ارزش به عنوان بحث مهم کشاورزی از الزامات می باشد.
تاکید بر همکاری‌های مشترک در قالب پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف صنعت فرآوری و ترویج محصولات شیلاتی از جمله موارد مورد توافق طرفین در این نشست بود.
پس از نشست، از خط تولید فرآورده های شیلاتی مرکز بازید و در زمینه تغییرات انجام شده در خط تولید و ماشین آلات جدید، تنوع فرآوره‌های تولیدی و ظرفیت‌های ایجاد شده پس از عقد قرارداد مشارکت با شرکت تعاونی تولیدی 21 بیضاء توضیحات لازم ارائه گردید.