به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، پنجمین سخنرانی علمی سال 1400 با عنوان "بسته بندی‌های نوین در صنایع غذایی" توسط سرکار خانم مهندس فاطمه نوغانی، مورخ 1400/12/23در سالن جلسات مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان برگزار شد.
مهندس نوغانی در این ارائه اشاره کرد: 
اغلب غذاهای بسته‌بندی شده تنها توسط یک تاریخ معین عرضه می‌شوند. این تاریخ‌ها بستگی به این دارد که محصول در دمای مناسبی در هر مرحله از فرآیند توزیع نگهداری شده باشد. به همین دلیل، برای مواد غذایی با فساد‌پذیری بالا یک خطر قطعی وجود دارد که ممکن است محصول هرچند که از نظر تاریخ انقضا مشکلی نداشته باشد اما ممکن است هنگام عرضه به مشتری فاسد شده باشد. از این رو استفاده از بسته‌بندی‌های نوین حائز اهمیت می‌باشند.
بسته‌بندی فعال تلفیق برخی مواد بطور عمدی در داخل یا بر روی یا فضای خالی بسته بندی می‌باشد که در انواع مختلف جاذب‌های اکسیژن، جاذب رطوبت، جاذب دی اکسیدکربن و عوامل ضد میکروبی کاربرد دارند.
بسته‌بندی هوشمند نیز یک سیستم حاوی نشان‌گر در داخل یا بیرون بسته است که اطلاعاتی را در رابطه با بسته‌بندی و غذا فراهم می‌نماید. بسته‌بندی هوشمند به دو روش، اندازه‌گیری شرایط خارج از بسته و اندازه‌گیری کیفیت داخل بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بطور کلی استفاده از بسته‌بندی‌های نوین در محصولات غذایی، با قابلیت نشان دادن تازگی در بسته‌بندی‌های هوشمند و یا به تعویق انداختن فساد مواد غذایی با فسادپذیری بالا به کمک بسته‌بندی‌های فعال بسیار موثر ‌باشند که در نتیجه می‌توانند روشی بسیار موثر در جهت کاهش ضایعات در صنایع غذایی گردند.
 در پایان سمینار نیز پرسشهای علمی مطرح و توسط سخنران محترم پاسخ داده شد.