روز دوشنبه، مورخ 1400/11/25 گزارش عملکرد تحقیقاتی، ترویجی و عمرانی سال 1400 مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان توسط دکتر سید حسن جلیلی، سرپرست مرکز در جلسه شورای مدیران موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بصورت وبینار ارائه گردید. دکتر جلیلی، با بیان اینکه مرکز مذکور در سال جاری یک طرح و 4 پروژه را انجام داده است، گفت: یک کتاب و 13 عنوان مقاله که حاصل تلاش محققان این مرکز است، به چاپ رسیده است.
وی در ادامه، پروژه های مهم مرکز را تشریح و عنوان کرد، برگزاری 415 نفر روز آموزش برنامه انتقال یافته های علمی و برگزاری 27 نفر روز کارگاه آموزشی از دستاوردهای ترویجی سال جاری برای مرکز محسوب می شود.
دستیابی به دانش فنی تولید کنسرو فراسودمند ماهی تون با استفاده از ژلاتین هیدرولیز شده حاصل از استخوان های سر تون ماهیان، استخراج کلاژن از پوست کپور ماهیان پرورشی و به کارگیری آن در تهیه کرم پوستی و ارتقای فرهنگ مصرف آبزیان با الگوسازی رستوران های شیلاتی از مهم ترین پروژه های مرکز است که دکتر جلیلی به آنها اشاره کرد.
وی عنوان کرد: اجرای فاز عملیاتی پروژه تولید کنسرو فراسودمند ماهی تون با استفاده از ژلاتین هیدرولیز شده حاصل از استخوان های سر تون ماهیان، انجام آزمایشات شیمیایی و اجرای پروژه دانشجویی تولید چیپس ماهی با استفاده از گوشت چرخ کرده و سوریمی های ماهی فیتوفاگ و انجام آزمون های فیزیکی پروژه دانشجویی ژلاتین استحصالی از استخوان ماهی تون از جمله فعالیت های آزمایشگاهی مرکز به شمار می رود.
دکتر جلیلی، گفت: تولید غذای حیوانات خانگی از ضایعات ماهیان پرورشی، به عنوان ایده فناورانه برتر در میان 30 ایده برتر در سطح کشور انتخاب شد. این دوره از جشنواره با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جهموری، ستاد فرهنگ سازی دانش بنیان، بنیاد ملی نخبگان و همکاری و مشارکت شبکه فناوری و نوآوری ایران برگزار شد.
دکتر حافظیه ضمن تشکر از دکتر جلیلی اظهار داشت کارهای ارزشمندی در مرکز انجام شده؛ لازم است تنوع بخشی به محصولات شیلاتی مستمر باشد و تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی دنبال شود. دکتر حسین زاده صحافی نیز عنوان کرد: مرکز ملی فرآوری آبزیان در حوزه تجاری سازی محور است و بیشترین محصولات فناورانه را داراست و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.