به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، چهار شنبه گذشته مورخ 1400/10/8، دکتر محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور باتفاق دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه، مهندس تکریمی مشاور رئیس موسسه، دکتر صیادبورانی رئیس و جمعی از مسئولین پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی از مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان بازدید نمودند.
در ابتدای بازدید، نشستی با محققین و کارشناسان مرکز برگزار شد. دکتر سید حسن جلیلی سرپرست مرکز، ضمن خیرمقدم و تشکر از دکتر بهمنی و همکاران موسسه و دکتر بورانی برای حمایت و توجه ویژه به مرکز، گزارشی از فعالیتهای علمی انجام شده و در حال انجام مرکز، روند همکاریهای پژوهشی با شرکت الماس آدرین پارس و توافق و انتخاب 5 عنوان پروژه تحقیقاتی جهت همکاریهای دو جانبه، پاره ای مشکلات مرکز از جمله عدم امکان مجری پروژه بودن برخی از کارشناسان به رغم داشتن سابقه زیاد و همچنین مشکلات فنی و ساختاری در ساختمان مرکز، ارائه و خواستار ادامه حمایتهای موسسه و پژوهشکده آبزی پروری گردید. در ادامه مهندس تکریمی موضوع فرآوری و بسته بندی را جزء موضوعات ارزشمند و فرصتی جهت نمایش اثربخشی موسسه در جامعه و علم و هنر تجاری سازی را از ویژگی های شرکت های خصوصی برشمردند که در این راستا تجارب خوبی را می توانند به بخش دولتی انتقال دهند. همچنین ایشان پیشنهادات خود را مبنی بر تغییر مدل های پژوهشی، در نظر گرفتن سرعت عمل در مسیر تحقیقات و اجرای پژوهش های ثروت آفرین با نگاه به بازار و مشتری جهت رفع چالش ها بیان نموده و تاکید نمودند باید مدل پروژه‌یابی خود را تغییر دهیم.
دکتر بهمنی نیز ضمن تبریک هفته پژوهش از تلاشهای همکاران مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان با وجود فراز و نشیب های موجود تشکر، و نوید حمایت‌های همه جانبه همکاران موسسه برای هم افزایی مرکز را داد. رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور هدف از احیای مرکز با آغاز فعالیت بخش خصوصی (شرکت الماس آدرین پارس) را مشارکت همکاران در کارهای تحقیقانی و انجام پژوهش در قالب R&D درکنار بخش خصوصی بیان نمود. ایشان با تاکید بر تقویت ارتباط با بخش‌های خصوصی در کنار بخش‌های آکادمیک، اظهار داشت: موفقیت زمانی حاصل می شود که بتوانیم با حفظ جایگاه پژوهشی، نگاه تجاری داشته باشیم. پنج عنوان پروژه تحقیقاتی با مبلغ معین با شرکت الماس آدرین پارس به توافق رسیده که طی هفته های آینده بررسی و ابلاغ می شوند. علاوه بر اینها، محققیقن باید در همه حوزه ها با نگاه فرآوری، مشارکت مستمر و فعال داشته و ایده ها و برنامه های جدید با اثربخشی در حوزه تولید داشته باشند. حوزه امنیت غذایی باید مورد توجه قرار گرفته و ایده های پیشنهادی باید در حوزه تولید و بازدهی اقتصادی، نتیجه اثربخش داشته باشد. برگزاری نشست های تحقیقاتی با شرکت الماس آدرین پارس، هفته ای یکبار باید در دستور کار مرکز قرار گیرد و هر همکاری مشترکی که شرکت الماس آدرین پارس با مراکز دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی دارد، مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان باید نفر سوم این همکاری مشترک به حساب آید. دکتر حافظیه معاون پژوهشی موسسه، از همکاری و حمایت‌های خوب سازمان تات برای همکاریهای مشترک با بخش خصوصی خبر داد و تاکید نمود طرح‌های پیش‌بینی شده کاملا مشارکتی بوده و این مرکز بعنوان یک بخش فناورانه باید ارتباط تنگاتنگ با صنعت داشته باشد. همچنین با اشاره به همکاری و اعلام آمادگی دانشگاه تربیت مدرس، تاکید بر اجرای شبکه پژوهشی در حوزه فرآوری و فرآورده های بیولوژیک با مشارکت مراکز دیگر با داشتن نیروی متخصص داشتند و اینکه نیازمندیهای صنعت باید توسط تحقیقات برآورده شده و نتایج تحقیقاتی باید وارد عرصه تولید شود سپس در مورد نحوه اجرای پروژه های تحقیقاتی توسط افراد غیر هیئت علمی توضیحات مبسوطی ارائه شد.
در انتهای این نشست جلسه‌ای با آقای مهندس عبودی، مدیر عامل شرکت الماس آدرین پارس و مهندس آتش‌زبان مدیر پروژه و نماینده این شرکت برگزار گردید که در آن الویت‌های پژوهشی سال 1400 برای همکاری مشترک با آن شرکت جمع‌بندی شد. مدیر پروژه این شرکت از ارتقای بسته بندی محصولات خود و عرضه محصولات بر پایه ماهی کیلکا با طعم‌های متنوع و مارینادهای مختلف و فرآورده‌های آماده مصرف به بازار و همچنین تولید برگر ماهی (فیش برگر90%، چیزبرگر و برگر ماهی با سبزیجات) با قیمت تمام شده 25-20 % پایین تر از قیمت برگر گوشت قرمز و مرغ خبر داد. همچنین ورود ماهی تیلاپیا به خط تولید را یک فرصت بسیار خوب دانست و تاکید نمود بکارگیری دستاوردهای پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور می تواند به ترویج، توسعه و تبلیغ این فرآورده ها در قالب اجرای پروژه‌های ترویجی کمک شایانی کند. در این جلسه برای تولید و تجاری‌سازی حدود 30 محصول شیلاتی حاصل سالها پژوهش محققان مرکز با توجه به امکانات فنی و خط تولید موجود، با رعایت حقوق مالیکت‌های مادی و معنوی شرکت و موسسه صحبت و تبادل نظر شد. در پایان جلسه، صورتجلسه مربوط به آغاز سه پروژه تحقیقاتی مشترک (افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان، تنوع بخشی و غنی سازی محصولات شیلاتی با بهره گیری از ریزجلبک ها، تولید محصولات رژیمی از منابع شیلاتی برای گروه های خاص تغذیه ای) در سال 1400 با توافق شرکت الماس آدرین پارس و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور جمع بندی و به امضاء طرفین رسید.