به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان روز چهار شنبه اول دی ماه 1400 دکتر دنیامالی نماینده مردم شریف شهرستان انزلی در مجلس شورای اسلامی از مرکز بازدید و طی جلسه ای با سرپرست مرکز، مدیر عامل و مدیر پروژه شرکت 21 بیضاء و همکاران تحقیقاتی و پشتبانی مرکز به بررسی مسایل و مشکلات شیلاتی استان و شهرستان انزلی پرداختند.
ابتدا از خط تولید فرآورده های شیلاتی و آزمایشگاه های تخصصی مرکز بازید بعمل آمد. حین بازدید نیز در زمینه تغییرات انجام شده در خط تولید و ماشین آلات جدید، تنوع فرآوره های تولیدی و ظرفیت ها، همچنین فعالیت آزمایشگاه ها توسط کارشناسان ذیربط توضیحات لازم ارائه گردید.
پس از بازدید، در نشست صمیمانه ای با دکتر دنیامالی، همکاران مرکز و مدیران شرکت تعاونی تولیدی 21 بیضاء به بررسی مسایل و مشکلات شیلاتی استان و شهرستان انزلی در حوزه فرآوری و زنجیره ارزش محصولات شیلاتی پرداخته شد. در این نشست دکتر سید حسن جلیلی، سرپرست مرکز، ضمن خوش آمدگویی و تشکر از دکتر دنیامالی جهت حمایت و توجه ویژه به مرکز، به تشریح مباحث مربوط به مشارکت و تعاملات فعالانه با شرکت 21 بیضاء و امکان اجرای پروژه های مشترک تحقیقاتی – ترویجی در زمینه تنوع بخشی محصولات شیلاتی و توسعه بازار آبزیان، پتانسیل های ایجاد شده در زمینه تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی و بهره برداری حداکثری از آبزیان پرداخت و اشاره ای نیز به برخی مشکلات و محدودیت های موجود برای دستیابی به اهداف عای مرکز نمود.
مهندس عبودی مدیر عامل شرکت 21 بیضاء، با اشاره به اینکه در آینده ای نه چندان دور برای تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه، لاجرم به سمت آبزیان و فرآورده های دریایی سوق پیدا خواهیم کرد. افزود بنابراین این شرکت با هدف تامین این نیاز پروتئینی و ایجاد اشتغال و تولید محصولات با کیفیت از آبزیان با قیمت مناسب شروع به فعالیت نموده، با تسهیل طبخ ماهی و روش های آماده سازی، این محصولات به راحتی به سفره مردم افزوده می شود. و حضور بخش خصوصی در کنار تحقیقات و انجام فعالیت های مشترک تحقیقاتی می تواند یک تعامل سودمند برای بخش دولتی و خصوصی باشد.
دکتر دنیامالی نیز ضمن اشاره به تلاشهای انجام شده در سازمانهای مربوطه برای حمایت از مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، حضور شرکت 21 بیضاء در کنار بخش دولتی و تحقیقات را به فال نیک گرفته و افزود امید به ماندگاری و پابرجا بودن موفقیت آمیز این شرکت در سالهای آتی با بازه زمانی طولانی می باشد. همچنین اظهار داشت، با توجه به اینکه استان و شهرستان شیلاتی هستیم، باید توجه ویژه به منابع آبزی و افزودن ارزش افزوده به این منابع دریایی داشته و به کیلکاماهیان دریای خزر به عنوان یکی از آبزیان سرشار از مواد مغذی اشاره نمودند و تاکید داشتند که شرکت 21 بیضاء در کنار پتانسیل تحقیقاتی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، سعی بر تولید فرآورده های متنوع از کیلکاماهیان نموده و از این طریق از ضایع شدن این منبع با ارزش در استان جلوگیری شده و حجم زیاد صید این آبزیان به جای تولید پودر ماهی و مصرف غیرانسانی، در راستای تولید فرآورده های متنوع با مصارف انسانی قرار گیرد. نماینده مردم شهرستان بندر انزلی در مجلس ادامه داد که داشتن نگاه اقتصادی و نگاه سلامتی و تولید محصولات با قیمت تمام شده کمتر و توجه به ذائقه و طبع مخاطبان داخلی و خارجی باید از محورهای فعالیت شرکت 21 بیضاء بوده و توجه به حوزه های سلامت و اشتغال ارجعیت دارد و امنیت غذایی فرآورده های تولید شده باید در الویت قرار گیرد. همچنین برای تجاری سازی فرآورده های تولید شده، نیاز به حضور تحقیقات در کنار بخش خصوصی و تعاملات مشترک می باشد.
در ادامه دکتر جلیلی، برخی مشکلات مربوط به افت کیفیت و هندلینگ ماهی کیلکا از مرحله صید تا فرآوری، همچنین سرمایه گذاری های انجام شده در صنعت تولید آرد ماهی در استان و کشور و وابستگی این صنعت به آبزیان ریزپیکر نظیر کیلکا را بیان نمود و افزود که براساس آمارهای صید استان، می توان حدود 1000 تن ماهی کیلکا را در سال برای فرآوری و مصرف مستقیم انسانی اختصاص داد. در پایان مقرر شد اجرای پروژه های مشترک تحقیقاتی – ترویجی در زمینه تنوع بخشی محصولات شیلاتی و توسعه بازار آبزیان و بهره مندی بهینه و تولید فرآورده های متنوع از کیلکا مورد پیگیری جدی قرار گیرد. دکتر دنیا مالی نیز قول دادند که در زمینه نیازهای اعلام شده مرکز و شرکت مساعدت و حمایت نمایند.