به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، دو وبینار آموزشی از سری وبینارهای برنامه ریزی شده درهفته پژوهش روز یکشنبه مورخ 28 آذر 1400، توسط مهندس افشین فهیم و دکتر سمیرا جدی برگزار شد.
اولین وبینار، تحت عنوان " روش های نوین استخراج آلژینات از جلبک های قهوه ای و کاربرد آن در صنایع مختلف " توسط دکتر سمیرا جدی برگزار گردید. پلی ساکاریدهای استخراج شده از برخی جلبک ها، دارای ویژگی‌های زیست فعالی و عملکردی مناسبی بوده و بر این اساس پتانسیل زیادی برای استفاده در صنایع مختلف را دارا می باشند. یکی از پلی ساکاریدهایی که سالانه به میزان بسیار بالایی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، پلی ساکارید آلژینات می باشد. پلی ساکارید آلژینات در کشور به صورت صنعتی تولید نشده و نیاز کشور به این محصول عمدتا از خارج کشور بخصوص دو کشور چین و نروژ تامین می شود. این امر موجب می شود که سالانه ارز زیادی برای تامین این محصول از کشور خارج شود. سواحل جنوبی کشور دارای گونه های مختلفی از جلبک های قهوه ای بوده که برخی از آنها بصورت طبیعی حجم تولید قابل توجهی داشته و همچنین برخی دیگر از آنها پتانسیل تکثیر و پرورش مصنوعی را نیز دارا می باشند. با توجه به اینکه در کشور دانش فنی استخراج آلژینات و دیگر هیدروکلوییدها بصورت آزمایشگاهی و پایلوت نیمه صنعتی در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و دانشگاهها موجود می باشد، در صورت فراهم آوردن جلبک بعنوان ماده اولیه استخراج، می توان به تولید داخلی این ترکیبات اقدام نمود که ضمن اشتغال زایی از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری نمود. مطالعات پیشین بیانگر این است که آلژینات های استخراج شده از گونه هاي مختلف جلبكي دارای فعاليت هاي زيست فعالی متعددی از قبيل خواص آنتی اكسيدانی، ضد انعقادی، ضد توموری و ضد التهابی می باشند. همچنین آلژینات ها دارای ویژگی های رئولوژیکی و عملکردی مناسبی نیز هستند. بر این اساس، این پلی ساکارید می تواند در صنایع مختلفی همچون صنایع غذایی، پزشکی، دندانپزشکی، داروئی، نساجی، کاغذسازی و تهیه محصولات آرایشی-بهداشتی کاربرد داشته باشد.
دومین وبینار از سری وبینارهای هفته پژوهش در روز جاری با عنوان " تکنولوژی فرآوری ماهی برای بهبود تغذیه کودکان زیر پنج سال " توسط مهندس افشین فهیم برگزار گردید. این مطالعه از یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده (RCT) بر روی کودکان زیر پنج سال در دانشگاه سمارنگ اندونزی در سال 2021 بر مبنای اطلاعات مصرف آبزیان با استفاده از روش یادآوری مصرف غذا (FCR) و وضعیت تغذیه آنتروپومتری انجام پذیرفت. با بررسی بر روی" وضعیت تغذیه کودکان در سنین زیر پنج سال" دانشمندان به این نتیجه رسیدند، تکنولوژی فرآوری ماهی بر تغذیه کودکان تاثیر بسیاری دارد. استفاده از ناگت و سوسیس ماهیان آب شیرین(FWF) برای تهیه نوعی برنامه بهبود تغذیه مبتنی بر ماهیان آب شیرین می تواند جامعه را از فوائد تغذیه آگاه سازد. ناگت و سوسیس ماهی دارای محتوای پروتئین و کلسیم بالا بوده، بنابراین نیاز به تولید صنعتی این فرآورده های ماهی به عنوان یک میان وعده مقوی نقش بسیار موثری در تامین پروتئین روزانه کودکان سنین زیر پنج سال خواهد داشت.
در پایان وبینار سخنرانان به نظرات و سؤالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.