صبح چهارشنبه 1400/7/21، دکتر سید حسن جلیلی، در برنامه زنده تلویزیونی "خانه مهر" سیمای استانی گیلان شرکت نمود. بخشی از این برنامه که به مناسبت آغاز فصل صید ماهیان استخوانی در استان گیلان و با هدف معرفی هرچه بیشتر ارزش های تغذیه ای، ترغیب به آبزی مصرفی و آشنایی با شیوه های صحیح نگهداری و طبخ آبزیان اجرا گردید، به مصاحبه با سرپرست مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان اختصاص یافت.
سرپرست مرکز در ابتدای برنامه، ضمن برشماری ارزش های تغذیه ای و پتانسیل های موجود برای طبخ و مصرف به روش های متنوع، مطابق با سلایق و فرهنگ های مختلف، آبزیان را از اقلام غذایی دانست که ذاتاً فراسودمند بوده، علاوه بر تامین نیازهای تغذیه ای، نقش های مهم دیگری نظیر تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد سیستم مغز و اعصاب، پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی، فشارخون، پوکی استخوان و بطور کلی حفظ سلامت و عملکرد بدن انسان، ایفا می نمایند.
در ادامه مصاحبه به روشهای بهتر انجمادزدایی در منزل، در دمای یخچال و استفاده از اجاق های مایکروویو پرداخته شد. سوالی در مورد ارزش غذایی میگو و بهترین روش طبخ میگو مطرح شد که در بخشی از پاسخ عنوان گردید: میگوها نیز مشابه سایر آبزیان از ارزش تغذیه ای بالایی برخوردارند، به علاوه دارای خواص عطر و طعمی و بافتی متفاوت و خاص هستندکه جنبه تفریح و لذت غذا را هم برآورده می کند. متداول ترین و مناسب ترین روش طبخ میگو، پخت ملایم و استفاده از سُس و ترکیبات طعم دهنده برای سرو پیشنهاد گردید.
همچنین در مورد مزایای استفاده از کنسرو آبزیان توضیحاتی مبنی بر اینکه کنسرو از روشهای بسیار مناسب برای حفظ کیفیت و ارزش تغذیه ای آبزیان است و فرایند تولید کنسرو تون ماهیان به گونه ای است که مطلقاً نیازمند استفاده از هیچگونه مواد نگهدارنده نیست، در عین حال کنسرو تون می تواند در وعده های غذایی اصلی و یا در سالادها و چاشنی ها مورد استفاده قرار گیرد، ارائه شد.
محور استفاده از زائدات و باقیمانده آبزیان نیز از مباحث دیگر بود که به آن پرداخته شد و عنوان گردید که این بخش از آبزیان دارای مواد مغذی بسیار ارزشمندی است و اغلب ارزش غذایی این بخش از گوشت ماهی به مراتب بیشتر است. بهترین روغن آبزیان در قسمت سر ماهی، پشت کره چشم قرار دارد و امعاء و احشاء برخی گونه های آبزیان را می توان بصورت مستقیم و بعنوان غذا استفاده نمود. همچنین تخم آبزیان ماده غذایی بسیار ارزشمندی است که از گوشت ماهی به مراتب مقوی تر است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
از دیگر سوالات طرح شده در این مصاحبه، پرداختن به بیان تفاوت کیفیت تغذیه ای ماهیان پرورشی و دریایی بود که عنوان گردید ماهیان دریایی به دلیل اینکه در طبیعت هستند و برای تهیه غذا تلاش می کنند، عموماً عضلانی تر هستند و در مقایسه، آبزیان پرورشی معمولاً روغنی تر می باشند. علاوه بر تفاوت های جزئی در خواص حسی، روغن ماهیان دریایی دارای کیفیت بهتری از حیث نسبت اسیدهای چرب ُامگا-3 می باشد ولی با توجه به بالاتر بودن میزان روغن در گوشت ماهیان پرورشی، به ازای وزن برابر گوشت ماهیان پرورشی، در مجموع مقدار بیشتری امگا-3 دریافت خواهد شد. همچنین اشاره گردید که تفاوت های جزیی در خواص عطر و طعمی ماهیان، علاوه بر پرورشی و یا دریایی، بستگی به عوامل متعددی از جمله، گونه، اندازه، فصل، تغذیه و رسیدگی جنسی دارد. در این برنامه همچنین به ارزش های تغذیه ای کیلکا و سایزهای استاندارد ماهیان نیز اشاراتی گردید. لازم به ذکر است که روابط عمومی مرکز در حال پیگیری برای اخذ فیلم کامل این مصاحبه است و پس از دریافت در سامانه مرکز بارگذاری خواهد گردید.