طبق برنامه ریزی انجام شده، سه شنبه 30 شهریور 1400، گزارش عملکرد 6 ماهه تحقیقاتی، ترویجی و عمرانی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان توسط دکتر سید حسن جلیلی، سرپرست مرکز بصورت وبینار ارائه گردید.
سرپرست مرکز، تداوم عملیات و یا آغاز فاز اجرایی یک پروژه بنیادی، یک پروژه کاربردی توسعه ای و 3 پروژه کاربردی فناورانه، با مشارکت بخش صنعت و نیز با تصویب و تخصیص اعتبار صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور را از جمله فعالیت های جاری مرکز طی 6 ماه گذشته برشمرد.
دکتر جلیلی افزود: چاپ 2 جلد کتاب و سه عنوان مقاله علمی و پژوهشی در نشریات معتبر داخلی و خارجی و حضور در 2 کارگاه آموزشی بین المللی داخلی از دیگر عملکردهای همکاران مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان در نیمه نخست سال جاری است.
اجرای فاز عملیاتی پروژه تولید کنسرو فراسودمند ماهی تون با استفاده از هیدرولیز ژلاتین حاصل از استخوان های سر تون ماهیان (زائدات فرایند تولید کنسرو تون)، انجام آزمایشات شیمیایی، میکروبی، فیزیکی و ارزیابی حسی و همکاری در نمونه سازی 3 پروژه دانشجویی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و همکاری در تهیه نمونه های کلاژن استحصالی از پوست کپور ماهیان پرورشی از فعالیت های آزمایشگاهی این مرکز طی 6 ماه گذشته بود که دکتر جلیلی به آنها اشاره نمود.
وی همچنین از اتمام فاز تدارکاتی و تعمیرات مورد نیاز برای آغاز تولید مشارکتی با شرکت تعاونی تولیدی 21 بیضاء، ادامه فعالیت یک طرح مشارکتی ترویجی و 54 نفر ساعت برگزاری کارگاه آموزشی ترویجی در قالب فعالیت های ترویج و انتقال یافته های علمی مرکز خبر داد.
در ادامه، دکتر حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه، جای تحقیقات در خصوص فرآوری ماهی تیلاپیا را در مرکز خالی دانست و توصیه نمود در آینده نزدیک از مرکز بافق یزد بازدید به عمل آورده و امکانات همکاری دو مجموعه، بررسی شود. همچنین اظهار نمود که از 6 مورد عناوین پروژه های الویت دار ابلاغی به مرکز برای اجرا در سال 1400، تنها یک مورد در سامانه ثبت شده، انتظار می رود در زمینه تحقیقات فرآوری، رشد و سرعت بیشتری را شاهد باشیم.
دکتر حسین زاده، معاون ترویج و انتقال یافته های تحقیقاتی موسسه، با تاکید بر اهمیت تحقیقات فرآوری آبزیان، نقطه آغاز فرهنگ سازی مصرف و توسعه صنعت فرآوری آبزیان را از مرکز دانست و افزود: اگرچه محدودیت هایی وجود دارد، اما می توان با برنامه ریزی آن را در بلند مدت به پیش برد. همچنین به تقویت مرکز رشد نیز توجه ویژه شود و با اتحادیه تولید و تجارت آبزیان نیز در این زمینه نشست های تخصصی برگزار گردد.
دکتر بهمنی، رئیس موسسه، ضمن تقدیر از تلاش های دکتر جلیلی و همکاران مرکز برای احیای مجدد مرکز و انعقاد قرارداد همکاری با شرکت تعاونی تولیدی 21 بیضا، از برگزاری آغاز فعالیت تولید مشارکتی و برگزاری مراسم افتتاحیه در روز شنبه سوم مهر ماه خبر داد.
وی تاکید کرد: یونیدو باید نقش محوری با تاکید بر تنوع بخشی به محصولات شیلاتی از بُعد تحقیقاتی را به دوش بکشد. به نحوی که دیگر مراکز و پژوهشکده های تابعه که ظرفیت اجرای پروژه های تحقیقاتی فرآوری را دارند، با مرکز تحقیقات فرآوری آبزیان همکاری و همفکری کنند تا برونداد آن به ارتقای فرهنگسازی مصرف آبزیان در جامعه منجر شود.
دکتر بهمنی در پایان متذکر شد که افزایش تلاش ها در راستای عرضه دستاوردهای قابل ارائه به مزارع، جهت افزایش بهره وری و ارتقای اقتصاد شیلاتی و افزایش اثربخشی بروندادهای مراکز و پژوهشکده ها، متناسب با تخصصی که دارند، دو موضوع بسیار مهم برای 6 ماه دوم سال خواهد بود.