نخستین جلسه شورای سیاست گذاری تحقیقات فرآوری آبزیان با حضور مسئولان تحقیقاتی و اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی به صورت وبیناری با میزبانی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، عصر روز یکشنبه 1399/12/17برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، در آغاز این جلسه دکتر محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین رویکردهای موسسه در سال آینده، بحث فرآوری آبزیان است، گفت: با ارتقای فرآوری و تنوع بخشی به محصولات بازار پسند، می توان به بهترین شکل ممکن تقاضا برای مصرف آبزیان در جامعه را افزایش داد و در امتداد آن، رونق اقتصادی مزارع تولیدی را نیز رقم زد. در این مسیر مشارکت بخش خصوصی و تولید محصولات متنوع شیلاتی اثربخش، به گونه‌ای که قابل ارائه به بازارهای مصرف باشد، از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است که خوشبختانه مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، این پتانسیل را دارد.
وی ادامه داد: بنابراین برای افزایش مصرف، با توجه به اینکه هسته اولیه مطالعات اقتصادی-اجتماعی حوزه شیلات در موسسه شکل گرفته، باید برنامه‌ریزی فرهنگی داشت و مردم را در این مسیر آگاه کرد که مصرف آبزیان از لحاظ ارزش غذایی، سلامت و حتی بحث اقتصادی، برای آنها باصرفه تر است.
دکتر بهمنی، مذاکره با صداوسیما برای تبلیغ آبزیان در برنامه های علمی و سرگرمی را از نکات مهم برای فرهنگسازی دانست و عنوان کرد: حتی مکاتبه با وزارت آموزش و پرورش برای لحاظ کردن ارزش مصرف آبزیان در کتب درسی، می تواند تاثیر بسزایی در افزایش مصرف سرانه طی بلند مدت داشته باشد. همچنین می توان از توان شبکه ای مراکزی مانند اتکا یا دانشگاه ها و نهادهایی از این دست برای ترویج مصرف آبزیان بهره برد.
در ادامه دکتر جلیلی، سرپرست مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، با بیان اینکه باید با توجه به شعار "تحقیقات فرآوری آبزیان زیربنای توسعه پایدار شیلات" پیش رفت، گفت: از مهمترین اهداف تحقیقات فرآوری آبزیان، تکمیل زنجیره ارزش و بهره برداری حداکثری از منابع شیلاتی است.
دکتر جلیلی، افزود: در این راستا استفاده کامل از منابع شیلاتی، ایجاد بالاترین ارزش افزوده، به حداقل رسانی و یا حذف ضایعات و افت های کیفی، ارتقای بهداشت و سلامت محصولات و حفظ خواص حسی و ارزش تغذیه ای محصولات باید مدنظر قرار گیرد.
ماهیان ریزپیکر، ماهیان تجاری و میگو، فرآورده های جانبی آبزیان، جلبک ها و گیاهان دریایی و سایر آبزیان، از مهمترین منابع شیلاتی است که دکتر جلیلی به آنها اشاره و بیان کرد: باید با مشارکت بخش خصوصی، از این منابع با حداکثر بهره وری استفاده کرد. همچنین افزود نیاز به تصویری روشن از وضعیت موجود با آمار و ارقام دقیق و شفاف است تا بتوان اهداف کیفی برنامه های پیشنهادی را به کمیت تبدیل و دنبال نمود.
در این جلسه دکتر جلیلی، با نمایش فایل پیش نویس سند تهیه شده در مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان به عنوان دبیرخانه شورا، ضمن بیان اهداف و الویت های کلان پیش بینی شده در این سند، به معرفی حوزه های مد نظر، در قالب برنامه های اجرایی و تحقیقاتی در برش های زمانی کوتاه، میان و بلند مدت و عناوین اقدامات و پروژه های پیشنهادی پرداختند. پس از آن نیز هریک از اعضا، نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را از منظر بخش مربوطه بیان داشتند.
در ادامه جلسه، دکتر بهمنی با اشاره به اینکه هدف موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با بخش اجرا و بخش خصوصی، در یک راستا قرار دارد، گفت: لزوم توجه به بازار مصرف و تنوع بخشی به محصولات شیلاتی، باید جزو اولویت های محققان باشد. بهتر است با نگاهی تحقیقاتی و پژوهش محور، بازار محصولات شیلاتی را از طریق فرآوری و اولویت بخشیدن به تقاضا متحول کنیم. در پایان جلسه مقرر گردید نظرات اعضا به صورت مکتوب اخذ، پس از لحاظ نمودن در سند و انجام اصلاحات، در کوتاه ترین فاصله زمانی، در جلسه بعدی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد.