مهندس رفیع پور در این سمینار با اشاره به تاریخچه بسته بندی: توسعه بسته بندی ازابتدا تا حال با اشکال و مواد مختلف نظیر قوطی های فلزی، فویل ها، مواد کاغذی، مقوایی و پلاستیکی و اینکه بسته بندی به عنوان یک فروشنده خاموش با جملاتی کوتاه مستقیماً خودش را به خریدار معرفی می کند.

رفیع پور ادامه داد، بسته بندی به معنای محافظی است که سلامت کالای محتوی خود را در فاصله زمانی بعد از فرآوری ، مرحله حمل و نقل، انبارداری ، توزیع تا مصرف نهایی حفظ کرده و از صدمات و خطرات احتمالی فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آن جلوگیری میکند. هدف از بسته بندی حفظ کیفیت؛ جلوگیری آلودگی محصول؛ افزایش ماندگاری، حمل ونقل آسانتر، ایجاد امنیت را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: توجه در انتخاب نوع بسته بندی برای فرآورده های شیلاتی که بتواند عاملی باز دارنده در برابر نور، اکسیِژن، رطوبت، بو، صدمات مکانیکی، آلایند ها، حشرات و باکتریها باشد امری ضروریست.

ایشان متداولترین روش های بسته بندی در صنعت فرآورده های شیلاتی را بسته بندی معمولی Normal packing ، بسته بندی تحت خلاء (VP) Vacuum packaging و بسته بندی اتمسفر اصلاح شده (MAP)Modified atmosphere packaging معرفی نمود.

رفیع پور از مهمترین مزایای استفاده از بسته بندی در خلاء به:

1- جلوگیری از رشد میکروارگانیسم های عامل فساد هوازی
2- افزایش عمر ماندگاری
3- جابجایی آسان
4- جلوگیری و یا کاهش واکنشهای اکسیداسیون
5- کاهش هزینه

و از مهمترین مزایای استفاده از بسته بندی MAP به:

1- افزایش ماندگاری وحفظ کیفیت
2- تازه نگهداشتن مواد غذایی بدون استفاده از افزودنیها و پرتودهی
3- کاهش میزان فساد و ضایعات در خرده فروشی
4- کاهش هزینه های حمل و نقل با افزایش عمر
5- صرفه جویی در انرژی (عدم استفاده از فرآیند حرارتی و برودتی)
6- بهبود بخشیدن نمای ظاهر محصول
7- ظاهر مطلوب، بهداشتی، فاقد بو و آبچک
8- کاهش هزینه های توزیع، فواصل توزیع بیشتر و طولانی تر
9- نیازکمتربه مواد و نگهدارنده شیمیایی
10- برچسب زنی آسان اشاره نمود.