دکتر شویک لو در این سخنرانی فرمودند ارزشیابی حسی علمی است که به کمک آن می توان واکنش های حسی درک شده توسط چشم، بینی، زبان، گوش و لمس کردن را ثبت، اندازه گیری، تحلیل و تفسیر کرد.
ایشان همچنین با اشاره به این مطلب که این علم در تضمین کیفیت مواد غذایی (ارزیابی مواد خام, تولید و فرآورده ها)، ماندگاری محصول، ساخت فرآورده های جدید، ارزیابی مصرف کنندگان و تحقیقات بازاریابی کاربرد دارد، روش های ارزشیابی حسی را سه آزمون به شرح ذیل عنوان نمودند:
 Discrimination Tests  آزمون های فرق گذاری یا 
Descriptive Tests  آزمون های تشریحی یا 
Consumer Tests/Hedonic Test آزمون بازارسنجی و مشتری پسندی 
دکتر شویک لو همچنین یادآور شدند ارزشیابی حسی مواد غذایی نیازمند امکانات لازم برای آماده‌سازی و ارایه نمونه‌ها و نیز ارزیابان آموزش دیده است.
و در پایان تاکید نمودند نتیجه‌ی آزمایش‌های حسی باید با استفاده از برنامه‌های آماری مربوطه تحلیل و تفسیر شود.