ارزشیابی حسی و کاربرد آن در صنایع غذایی صبح سه شنبه چهارم مرداد ماه 1390 دکتر امیر رضا شویک لو از کارشناسان و محققین مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان در سخنرانی داخلی مرکز به کاربردهای علم ارزشیابی حسی در فرآورده های شیلاتی اشاره نمودند 1390/6/29 (584) (0) ارزشیابی حسی و کاربرد آن در صنایع غذایی دکتر شویک لو در این سخنرانی فرمودند ارزشیابی حسی علمی است که به کمک آن می توان واکنش های حسی درک شده توسط چشم، بینی، زبان، گوش و لمس کردن را ثبت، اندازه گیری، تحلیل و تفسیر کرد.ایشان همچنین با اشاره به این مطلب که این علم در تضمین کیفیت مواد غذایی (ارزیابی مواد خام, تولید و فرآورده ها)، ماندگاری محصول، ساخت فرآورده های جدید، ارزیابی مصرف کنندگان و تحقیقات بازاریابی کاربرد دارد، روش های ارزشیابی حسی را سه آزمون به شرح ذیل عنوان نمودند: Discrimination Tests آزمون های فرق گذاری یا Descriptive Tests آزمون های تشریحی یا Consumer Tests/Hedonic Test آزمون بازارسنجی و مشتری پسندی دکتر شویک لو همچنین یادآور شدند ارزشیابی حسی مواد غذایی نیازمند امکانات لازم برای آمادهسازی و ارایه نمونهها و نیز ارزیابان آموزش دیده است.و در پایان تاکید نمودند نتیجهی آزمایشهای حسی باید با استفاده از برنامههای آماری مربوطه تحلیل و تفسیر شود.